MediaMarkt: ik ben toch wel knettergek
Als mediastuntje is het reuze geslaagd. Maar de MediaMarkt gaat geen enkele vliegende auto verkopen, in het Eindhovense filiaal, aangeboden voor slechts €299.000. Zoals eerder ook onbewoonde eilanden en ruimtereizen winkeldochters bleken.
Door Wiebe PennewaardEerst maar even flauw rekenen. De MediaMarkt neemt voor de PAL-V Liberty Sport, zoals het vlieggeval heet, kennelijk de btw en luxe-belasting bpm voor haar rekening. Bouwer Pal-V in Raamsdonksveer vraagt namelijk op één euro na drie ton exclusief die twee heffingen. Samen goed voor nog eens dik anderhalve ton, als de normale tarieven voor de autobranche worden gehanteerd. Is de MediaMarkt niet zo royaal, dan ben je voor een krappe half miljoen euro de trotse eigenaar. Na de eerste leveringen eind 2018, volgens de huidige planning.
Dan even flauw uitleggen. De Liberty Sport heeft nog het meeste van een flitsend moderne Reliant, die Engelse tweepersoons driewieler uit de jaren zeventig. Maar sloeg dat vehikel voornamelijk lachwekkend gemakkelijk om in de bocht, de Liberty haalt 160 kilometer per uur op de weg. En is in de lucht een zogeheten gyrokopter. De uitklapbare wentelwieken zorgen alleen voor de lift en dragen dus het voertuig. De voortstuwing komt door een propeller achterop de auto, die vliegend met 140 km/u kan kruisen.
Hebbedingetje voor de multimiljonair
Nu serieuzer. De vliegende auto zal nooit een populair artikel worden. Alleen al de prijs maakt het een hebbedingetje voor de multimiljonair die is uitgekeken op zijn jacht van 90 meter en zes bemanningsleden. Hindernis twee: de eigenaar moet in het bezit zijn of geraken van een vliegbrevet voor de kleine luchtvaart. Opleidingsduur gemiddeld twee jaar, zeer pittige theorie, uitgebreide periodieke medische keuringen, kosten bij vlot lessen minimaal €12.000.
Dan de definitieve doodklap. Een rijdende Liberty Sport zal nooit eventjes van de snelweg kunnen opstijgen om over de file heen te vliegen, en daarna weer tussen de andere auto's te dalen. Het geval zal gebruik moeten maken van erkende vliegvelden. En omdat het geen heli- maar een gyrokopter is, vergt de start zo'n 180 meter baan. En om verderop over obstakels zoals bomen van 15 meter heen te komen zelfs 330 meter.
Opstijgen bij de eigen voordeur
De illusie is: opstijgen in de eigen straat bij de eigen voordeur, 's morgens vroeg, om kort daarop te landen op het parkeerterrein van het bedrijf, voor de dagelijkse arbeid. De praktijk wordt: met de gewone auto naar het vliegveld, pre-flight check, opstijgen, vliegen, landen op ander veld, Liberty stallen, en vandaar per openbaar vervoer reizen naar kantoor. En 's middags vice versa omgekeerd. Waarbij fly-carpooling een heel beperkte optie is, met die slechts twee krappe zitplaatsen.
Wie echt sneller dan over de weg ergens heen wil vliegen, mits op flinke afstand gelegen, kan voor het geld van de Liberty beter een Cessna 172 Skyhawk kopen. Een gloednieuw vierpersoons echt vliegtuigje, voor 475.000 dollar. Mits de benodigde pecunia voor brevet, vliegen en onderhoud geen bezwaar vormen, en er een vliegveld in de buurt is.
Daarom wacht ik tot de MediaMarkt de persoonlijke raket in de aanbieding doet. Bij de voordeur omgespen, gas geven, steil schuin opstijgen en dan rechtdoor naar school en kantoor. Dat lijkt me pas echt knettergek.
Laatst gewijzigd op 21-04-2017 om 16:26 uur