Hondenjas uit China: de verbluffende wereldhandel
Wat doen we vandaag, vroeg Min tsi-Ho aan zijn collega Sjek Kai-Tsjang. Eh, effe kijke, een pakje voor Gytsjerk. Waarro? Jeweetwel, wat vroeger Giekerk heette. Oja, nee, natuurlijk. En de magazijnmedewerkers aan de Jiuxianqiao Beilu 7 in Beijing startten weer een verbluffend staaltje wereldhandel anno 2017.
Door Wiebe PennewaardBobtails zijn leuke honden, met één enorm nadeel. Ze scharrelen onder een vacht die veel verzorging vraagt, en ook lang nat blijft na die iets te vroege regenbui. Weersites helpen bij de planning, maar soms gaat het op het laatste stuk van de wandeling toch nog lelijk mis. Derhalve werd eindelijk besloten tot de aanschaf van een simpel regendekje. Geen dierenwinkel in Leeuwarden had zoiets. Sorry, nee, echt niet. Googelen leverde een Nederlands bedrijf op met keurige hondenregenkleedjes. Het bestelde exemplaar bleek, ondanks de correct opgegeven ruglengte, veel te klein. Retourneren kostte bijna even veel als de aanschafprijs van een tientje, dus is het dekje opgeborgen voor als onze hond ooit nog eens met de helft krimpt.
Opnieuw speurend op het wereldwijde web belandden we bij een Chinees bedrijf met reuze acceptabele hulpstukken voor huisdieren. Een geestig dekje, nog geen €15 inclusief verzending, royaal retourrecht en vlot leverbaar. Dat gaan we dus niet doen, klonk het eenstemmig. Voor die prijs moeten Chinese kindertjes 's nachts doorwerken in een brandgevaarlijke fabriekshal, om slecht verlicht, slaperig, hongerig en bibberend van de kou hondenjasjes te knippen uit grote vellen plastic. Dan bestellen we liever nog zo'n te klein Nederlands dekje, en lijmen we dit aan de eerste miskoop.
Van multifocale brillen tot presentjes
Aan de andere kant: neef Han gaf recent hoog op van zijn geweldige ervaringen met Alibaba, de Chinese pendant van Amazon en andere wereldwijd opererende webwinkels. Al jarenlang kopen hij en zijn vriendin vrijwel alles daar, van schoeisel, kleding en multifocale brillen tot huishoudelijke voorwerpen en geestige presentjes. Spotgoedkoop, vlot, en vooral zonder gezeur wanneer er eens iets fout loopt. Recent had hij zijn scheerapparaat, een Philips, laten vallen. Een van de drie scheerkoppen kaduuk. En hoewel hij in Drachten zowat bovenop de Philips-vestiging woont waar die koppen in enorme bakken op voorraad staan, kost een enkel Nederlands exemplaar €15. Bij Alibaba, gratis bezorgd, drie stuks voor nog geen tientje. Hij bedoelde maar.
Ja, wierpen we tegen, maar Chinese kindertjes, 's nachts slaperig, hongerig en bibberend, dat willen we niet op ons geweten hebben. Natuurlijk, zei neef, maar Philips bestelt ze bij dezelfde fabriek. En verdrievoudigt vervolgens de prijs. En anders moeten die Chinese kindertjes in een kartonnen doos onder een Chinese brug slapen. Tsja, aarzelden we. Want ook het enorme transport zat ons dwars. Er varen containerschepen vol scheerkoppen tussen continenten heen en weer, terwijl je op de fiets naar de Philips-winkel zou kunnen. Welnee, wist neef, die handel gaat per vliegtuig, supersnel en veel minder vervuilend dan dieselschepen die weken op volle kracht stomen, tussen Beijing en Rotterdam. Oh. Tsjonge. Nou.
Uw bestelling is nu in Hongkong
Echt overtuigd waren we niet, maar vooruit, er moest een passend dekje komen. Account, ruglengte, iDeal, bevestiging, track-and-trace, uw bestelling is nu in Hongkong, dag later in Zürich, vanuit Zwitserland vlot in Leeuwarden, bezorger is onderweg, ding-dong, doe jij even open? De kale veertiger met zijn witte bestelbus, rijdend voor PostNL, altijd even vrolijk als haastig, zei dat er voor het doosje niet hoefde te worden getekend, groette joviaal en beende terug naar zijn Sprinter. Het jasje paste perfect. In de doos zat ook nog een vriendelijke folder, een gratis ballpoint van MiniInTheBox.com, en graag tot een volgende bestelling, geachte nieuwe klant in één van de tweehonderd landen waar wij dagelijks leveren.
Wat zou het vervreemdend zijn, bedacht ik naast het pakketje, als mijn in 1999 overleden vader morgen een middag terug zou keren in onze woning. Voor de eeuwwisseling was er nog geen sprake van een wereldwijd webshopwezen, laat staan een bobtail-accessoire dat voor een stuntprijsje binnen een week vanuit Beijing tot aan de voordeur te Gytsjerk werd gebracht. De uitleg zou minstens een uur vergen, vrees ik. Plus aansluitend een half uur voor de gang van zaken bij een eventueel defect of foutje in de geleverde waar: omruil of reparatie en alle verzendkosten voor rekening van de leverancier. Maar ook zonder wederopgestane vader zat ik zelf anderhalf uur te peinzen. Een passender term kon ik niet bedenken: verbluffend.
Laatst gewijzigd op 20-10-2017 om 15:58 uur