Het She-Too-syndroom van Tammy Wynette
De leden van het Harlinger vrouwenkoor-in-oprichting mogen zelf nummers aandragen die zij leuk vinden. Moet ik nu als enig clublid van het andere geslacht bezwaar maken tegen 'Stand By Your Man'?
Door Wiebe Pennewaard
Het blijft een lastig discours, over het wangedrag van al die machomannetjes in machtsposities. In elke praatshow wordt steevast aan slachtoffers, van billenknijperij tot nog veel erger, gevraagd waarom ze er niet direct werk van maakten.
Tsja, klinkt het dan. Ze dachten dat het erbij hoorde, of dat het hun eigen schuld was, of waren te overdonderd, of dat het hun loopbaan zou schaden, of schaamden zich, of een combinatie van zulke factoren. Waarna ze jarenlang zwegen. Tot de Me-Too-discussie als een veenbrand om zich heen greep.
De normale toon op de werkvloer
Een sterk staaltje van zulk zwijgen werd me voorgeschoteld in het wokrestaurant te Dokkum. Als introducé reed ik mee met een flinke groep motorliefhebbers uit een groot Fries bedrijf. Na de toertocht schuifelden de vele heren en enkele dames – zij reden beslist veiliger op hun motoren – langs de wokbuffetten.
Aan de lange tafel waren de anekdotes, roddels en grappen even later al snel behoorlijk seksistisch. Dit was dus de normale toon op de werkvloer. En ja hoor. Een vrouw nam het mobieltje met het harde pornofragment aan, keek even, lachte luid, en schoof de telefoon grijnzend door naar een volgende nieuwsgierige collega.
Een glimp van de grove blote beelden
Het toestel werd, mogelijk uit beleefdheid jegens een buitenstaander, mij onthouden. Maar een glimp van de grove blote beelden deed me verbaasd naar de vrouwen kijken. Waarom protesteerden ze niet? Wilden ze er zo graag bij horen, in wat tot niet zo heel lang geleden een puur mannenberoep was?
Ik concludeerde dat het fans moesten zijn van Tammy Wynette. Met 'Stand By Your Man' scoorde zij in 1968 niet alleen een wereldhit, maar ook het afgrijzen van de opkomende feministische beweging. Het muzikaal advies om niet weg te lopen, ook al lijd jij terwijl hij zich vermaakt, viel hier radicaal verkeerd.
Het is uiteindelijk slechts een man
Wynettes uitleg dat de countrysong begrip vraagt, ook al is een man niet te begrijpen, moest blijken uit de laconieke regel ‘'cause after all he’s just a man'. Zo laconiek keken die motorrijdende vrouwen kennelijk ook naar hun stoerdoenerige collega's.
Qua emancipatoire strekking geef ik de voorkeur aan Tammy's hits 'I Stayed Long Enough' of 'D-I-V-O-R-C-E'. Maar als koornummer gaat deze toetsenist absoluut, zie het linkje hiernaast, voor 'Stand By Your Man'. Vooruit met de geit. Ik ben immers ook slechts een man.
Laatst gewijzigd op 28-10-2017 om 10:12 uur