Artistiek leider Yoram Ish-Hurwitz: ‘Samenleving heeft baat bij muziek’
In een telefooncel stappen en dan een dichter bellen die een gedicht voordraagt, acht trombonisten die op een open plek in het bos musiceren, leren hoe een menuet te dansen. Alles kan en mag op de vijfde editie van het Oranjewoud Festival, dat van 2 tot en met 5 juni wordt gehouden.
Door Marita de JongConcertpianist Yoram Ish-Hurwitz, woonachtig in Oranjewoud, is de initiatiefnemer van dit festival en tevens de artistiek leider. Hij gelooft in de bindende kracht van muziek. Een samenleving wordt er sterker van, daar is hij heilig van overtuigd.
Het festival, dat in 2015 ruim 6000 bezoeken trok, heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Het wordt ieder jaar groter. In 2018 wordt het, in het kader van KH2018, zelfs uitgebreid tot tien dagen. Twee weekenden lang zal Oranjewoud dan in het teken staan van het muzikale avontuur: van klassiek tot über hip. Het artistiek leiderschap brengt met zich mee dat de muzikale carrière van Ish-Hurwitz tijdelijk op een iets lager pitje staat. ,,Spelen doe ik natuurlijk nog wel, maar projecten zoals de Pelgrimsjaren, waarin de cyclus Années de Pèlerinage van Franz Liszt centraal stond of Ibéria rond de Spaanse componist Isaac Albéniz, zijn er nu even niet. ‘’
Studeren lukt niet meer iedere dag. ,,Er zijn dagen die alleen maar gevuld zijn met besprekingen. Diverse partijen hebben aangegeven dat ze graag met ons samenwerken. Zo wil het Vlieland Lab iets met ons gaan doen maar ook het Noordelijk Filmfestival. En dan zijn er vergaderingen over het festival. Ons team wordt steeds groter. We proberen nu structurele ondersteuning te krijgen van de overheid. Ik vind dat ook nieuwe initiatieven, zoals het onze, een kans verdienen. Daarom hebben we ons ook aangemeld om mee te praten over de culturele nota van de provincie.”
KH2018
Het festival is een van de eerste partijen, waarmee KH2018 definitief in zee gaat. Er klinkt vanuit het veld kritiek op de trage besluitvorming van de organisatie maar volgens Ish-Hurwitz is dat niet helemaal terecht. ,,Het Bidbook is een voorbeeld van hoe het programma er uit zou kunnen zien. Het is een belofte, geen garantie. Er is gezegd dat er voor het einde van het eerste kwartaal van 2016 een derde van de projecten zijn gecontracteerd. We zijn nu eind februari, dus er is nog even tijd. Er is bij de selectie van de eerste lichting projecten vooral gelet of alle doelstellingen zijn gedekt. Maar misschien is het makkelijk praten vanuit onze positie omdat we bij de eerste fase projecten horen. Wij zijn lang voor dat er überhaupt sprake was van KH2018 gestart. Dat is helemaal op eigen kracht gebeurd.’’
Ish-Hurwitz legt uit dat het Oranjewoud Festival tot doel heeft verbindingen te leggen en niet elitair wil zijn. ,,Onze doelstelling sluit naadloos aan bij die van KH2018. We evalueren ieder jaar en stellen daarbij de vraag: wat werkt en wat kan beter? Kunst an sich is nooit statisch. Het is een dynamisch proces. Oranjewoud Festival is één van de projecten die naar voren is geschoven op het ITB, een beurs voor toerisme die van 9 tot 13 maart in Berlijn is gehouden. Wie weet komen de touroperators naar Oranjewoud om hier in juni zelf te komen kijken.’’
Andere beleving
Een ander streven van Ish-Hurwitz is om de vooroordelen die er tegen klassieke muziek bestaan onderuit te halen. ,,Schrijver Bert Nijmeier zei er ooit iets over. Het beeld dat hij bij klassieke muziek heeft, is die van een regenachtige zondagmiddag uit zijn jeugd. Hij kon niet buiten spelen en ging met zijn ouders naar een concertzaal: rijen stoelen en allemaal grijze mensen. Dat is nog steeds wel het geval maar dat zie je dus niet in Oranjewoud.’’
Daar wordt onder andere gemusiceerd op een open plek in het bos. Het publiek zit op boomstammen, 150 in getal, en luistert naar acht trombonisten. ,,Koper past heel goed in de natuur, omdat het geluid draagt. De musici gaan ondermeer Music for Wilderness Lake spelen van de Canadese componist R. Murray Schafer. De trombonisten komen vanuit het gebladerte dichterbij. Dat geeft een extra dimensie en een compleet andere beleving.’’
Barok en techno
Een ander voorbeeld: Baroquedisco, een nieuw project van tapdanseres Marije Nie. Bezoekers ervaren wat barokmuziek eigenlijk is: dansmuziek van eeuwen geleden. En ze leren een menuet te dansen. Vervolgens mixt een DJ de live gespeelde muziek, op een subtiele manier met techno. Om die te horen worden draadloze koptelefoons uitgedeeld. De bezoekers kunnen kiezen waar ze op willen dansen, barok, techno of om en om. In het vernieuwde grand-café van Hotel Tjaarda spelen bij toerbeurt twee ‘barpianisten’. Niet de eersten de besten: Peter Beets en Igor Roma.
Wat het Oranjewoud Festival ook bijzonder maakt is de laagdrempeligheid. Voor de kinderen geldt voor de concerten een speciale toegangsprijs: 2,50 euro. ,,Als je met het hele gezin een concert wilt bezoeken, tikt dat best aan. Vandaar dat alle kinderen tot en met 18 jaar tegen een symbolisch bedrag naar binnen kunnen.’’ Het Prinsenwijkconcert is gratis toegankelijk evenals De Proeftuin, waar van alles te beleven is. ,,Er hangt een heel ongedwongen sfeer. Je kunt er eten en drinken, uiteraard wel tegen betaling, kinderen kunnen er instrumenten maken, er worden streekproducten aangeboden en er zijn kookworkshops. En natuurlijk klinkt er muziek. Van klassiek tot jazz en wereldmuziek. Alles kan daar.’’’
Zichtbaar maken
Speciale aandacht is er voor de asielzoeker/vluchteling in het onderdeel Exodus. ,,Ik weet niet of het deze editie al gaat lukken, maar er wordt hard aan gewerkt. Het zijn mensen met een verhaal, hun status is een momentopname in hun leven. Vluchteling zijn is een toestand, geen identiteit. Ze zijn hier, door de omstandigheden gedwongen. Niet alleen komen ze iets halen, ze komen ook wel degelijk iets brengen: inspiratie, muziek, liefde en warmte. We willen deze mensen zichtbaar maken, door middel van hun muziek.’’
Laatst gewijzigd op 15-03-2016 om 11:29 uur