Verdwenen wortels van Nooitgedagt
Bentex, Woudsend, FRAM en Nooitgedagt. Tientallen merken verdwenen de afgelopen jaren van het toneel. Ze zijn gebundeld in het boek ‘Verdwenen Merken 1970-2015’.
Door De RedactieNeem Baukje, wie kent haar niet? Het vrouwtje met de kanten muts stond op de felrode pakken taartmix en verjaardagskaarsjes. Baukje verdween in 2006. Het merk ging op in het grote Dr. Oetker dat ook de Leeuwarder meelfabrikant Koopmans bezit.
Hetzelfde lot onderging Saroma ‘pudding zonder koken’. Het heet sinds 2010 Kloppudding. Van Dr. Oetker.
Zuivel
Zo is er in 45 jaar heel wat gesaneerd en geconcentreerd op merkengebied. In de zuivel weten ze daar alles van.
Ooit bestond er Domo Dessertvla van de Drentse OnderMelk-Organisatie. De Drenten verwerkten de overtollige ondermelk tot melkpoeder die in langhoudbare vla verdween.
Domo lanceerde een aanstekelijk reclamedeuntje (Boe Boe Bla Bla/We maken Domo Vla) dat menigeen nog kan meezingen. Het vlamerk belandde bij Friesland Campina en verdween in 1997 geruisloos.Coberco Zuivel ging op in hetzelfde concern. Het maakte in 2000 plaats voor Friesche Vlag.
Zelfs het Nederlands Zuivelbureau ontkwam niet aan de grote fusiegolf rond de eeuwwisseling. Het bureau ging in 2003 op in de Nederlandse Zuivel Organisatie, de NZO, een club van dertien zuivelverenigingen die sindsdien de Nederlandse zuivel promoot.
Van het Zuivelbureau resteren de posters. Joris Driepinter is de meest bekende. En tijdens de campagne ‘Ik drink melk. U ook?’ werden Vader Abraham en Lee Towers ingezet.
Banken
Op bankengebied sneuvelden namen als Kingma's Bank, de NMB, de Hanzebank, de Middenstandsbank, de Postbank met haar Postgiro, de Rijkspostspaarbank en nog heel veel meer.
Verzekeraar Woudsend kon zijn tweehonderdjarig jubileum net niet vieren. Het bedrijf uit 1816 ging op in ASR Verzekeringen dat eerder was ontstaan uit een combinatie van Victoria Vesta en RVS Verzekeringen. In 2005 was het gebeurd met het merk Woudsend.
Nooitgedagt
Op ambachtsgebied haalt de firma Nooitgedagt uit IJlst de kolommen van het Verdwenen Merkenboek. Jan Jarigs was schaatsenmaker maar vooral fabrikant van timmergereedschap en houten speelgoed.
In beitels werd de fabriek ’s werelds grootste. Nooitgedagt kwam onder de vleugels van de American Tool Company. Het merk maakte in 2003 plaats voor de naam Irwin.
Winkelketens
Aan winkelketens verloor Friesland Nieuwe Weme (verkocht), kledingketen Bentex (failliet).
Ook op vervoersgebied ging het rap. De FRAM, de Friese Autobus Maatschappij, fuseerde in 1996 met de DVM, de Drentse Vervoers Maatschappij. De nieuwe naam werd Veonn, die twaalf jaar later al weer opging in Arriva.
Tjolk is de afsluiter van het boek. En tevens lichtend voorbeeld van een merk dat opnieuw in de markt wordt gezet. De pakjes zuiveldrank werden in 1984 uit de winkel gehaald.
Vorig jaar maakte het Amsterdamse Galatrada de comeback van Tjolk bekend. Met ingrediënten die naar verluidt een heel stuk minder chemisch smaken dan de Tjolk-pakjes van vroeger.
Laatst gewijzigd op 12-11-2015 om 14:38 uur