Ambassadeur Fries toerisme gooit handdoek in de ring
De promotie van Fryslân krijgt een gevoelig verlies. Albert Hendriks, al decennia de ambassadeur van het Friese toerisme, trekt de stekker uit de uitgeverij van kleurrijke magazines in vier talen in een oplage van 1 miljoen exemplaren. Hij is de tegenwerking van de provincie zat.
Door Bert de JongWel miljoenen euro’s in de provinciale marketingorganisatie Merk Fryslân, maar geen stuiver in zijn initiatieven. Albert Hendriks (61) gooit de handdoek in de ring. Hij heeft een rigoureus besluit genomen door het faillissement aan te vragen van de vennootschap Friesland Holland Tourist Information BV, waarin de verliesgevende uitgeverij van vakantiegidsen en toeristenkaarten is ondergebracht. Hij gaat zich toeleggen op de ontwikkeling, marketing en uitvoering van vakantiearrangementen in en om Fryslân in zijn andere vennootschap, het volgens hem zeer gezonde en groeiende Friesland Holland Travel Service BV.
,,Ik moet opgeven met de uitgeverij’’, zegt Hendriks met teleurstelling. ,,Het is een drama’’, vervolgt hij. Maar er is ook relativering: ,,Ik ga er niet aan dood.’’ Wel betekent het faillissement dat vijf personeelsleden hun werk verliezen. De vennootschap heeft een schuld opgebouwd van 167.000 euro. Zelf is Hendriks de grootste schuldeiser: ,,Ik ga voor dik een ton het schip in.’’
Valse concurrentie
De kosten van productie en de internationale distributie van gratis verkrijgbare, door adverteerders gesponsorde magazines en kaarten liepen niet meer in de pas met de advertentie-inkomsten. Hendriks zegt ,,schoon genoeg te hebben van de toenemende directe en indirecte concurrentie van door de provinciale overheid en lokale overheid gesponsorde instanties en infosystemen’’. Met overheidsgeld worden magazines en toeristenkaarten en deelname aan beurzen gefinancierd. Deze trekken het financieel fundament onder de projecten van Friesland-Holland vandaan.
De zeventig websites van Friesland Holland blijven buiten het faillissement. Ze zijn ook van belang voor zijn Travel Service. Hier heeft Hendriks nog wel een fiks probleem op te lossen. ,,De kosten van het hackbestendig maken van de websites lopen de laatste twee jaar gigantisch uit de hand. Daar heb ik me in verslikt’’, zegt hij.
Om hackers te keren moet de inhoud van een groot aantal sites op een nieuw webplatform geplaatst worden. ,,De enorme instandhoudings- en beveiligingskosten kon Friesland Holland Tourist Information BV niet meer dragen. Een grote inschattingsfout van mij. Door de tijd die in het weren van hackers en reconstructie ging zitten, was er geen ruimte meer voor het opstarten van nieuwe projecten.” Daar wil hij zich nu vol op inzetten: ,,Ik ben me aan het herbewapenen.''
Ambassadeur
Onvermoeibaar trekt Albert Hendriks al twintig jaar door stad en land om toeristen te verleiden naar Friesland te komen en dat blijft hij doen. In binnen- en buitenland is hij de toeristisch ambassadeur van de provincie. Al vroeg begreep hij de kracht van online marketing. Met een ingenieus stelsel aan websites vangt hij de in het Friese toerisme geïnteresseerde mensen. Linksom of rechtsom, ze komen op de een of andere manier terecht bij de fiets- en vaararrangementen van Friesland Holland. Is het niet via www.frieslandholland.nl dan wel met nieuwe concepten als www.ijsselmeerfriesland.nl, www.friesstreekproduct.nl of www.ebikeexperience.nl .
In korte tijd is hij uitgegroeid tot de grootste fiets- en vaarvakantiespecialist van Nederland en in Friesland de marktleider op het gebied van marketing van recreatie en toerisme. Het is niet alleen het mooie verhaal, het resultaat telt. Het moet leiden tot boekingen van toeristen. Hendriks weet waar de kracht van de provincie Fryslân zit: fietsen en varen. Toeristen komen niet voor een stad of streek, ze komen voor een beleving. ,,Ik zie de bewegingen op internet en hoe ze bij onze sites terechtkomen.’’
Authenticiteit en diversiteit zijn volgens Hendriks twee sleutelwoorden voor toerisme en recreatie in Friesland. ,,Ik ben in Europa in veel streken geweest, maar bijna nergens heb je zoveel variatie in het landschap. Hierin zijn we onderscheidend en zo moeten we onze provincie in de etalage zetten.’’
Horzel in de pels
Het enthousiasme en de passie voor Friesland houden hem op de been, maar geregeld is Albert Hendriks de horzel in de pels. Dan voert hij strijd om de gevestigde patronen te doorbreken, soms op onorthodoxe wijze. ,,Het kost veel energie. Eigenlijk wil ik dit helemaal niet.’’ Hij is bijna altijd goedgemutst, maar dat heeft grenzen. ,,Dan haal ik direct het kanon uit de kazerne.’’
Dus is er mot met Merk Fryslân, de door de provincie Fryslân gesubsidieerde marketingorganisatie. Eigenlijk zouden ze samen sterk moeten staan voor het Friese toerisme, erkent Hendriks. Maar als hij op verzoek 34 arrangementen aanlevert voor de nieuwe website www.friesland.nl van Merk Fryslân worden er al snel op last van directeur Martin Cnossen 24 verwijderd. ,,Hoe bedenk je het? Ik was juist blij dat politici en ondernemers bij Merk Fryslân hadden aangedrongen om vooral arrangementen in beeld te brengen. Dat is en wordt handel en verbetert de vindbaarheid van de nieuwe site.’’
Al sinds de start van de marketinginspanningen van Friesland Holland in 1997 is Albert Hendriks de criticus. Steevast was er sprake van een moeizame relatie met het door de provincie gesteunde toerisme en marketinginspanningen, Na het Fries Bureau voor Toerisme kwam het Noord Nederlands Bureau voor Toerisme. Nadat deze kopje onder ging, kwamen er nieuwe met miljoenen euro’s overheidsgeld gesteunde projecten als Friesland Marketing, Beleef Friesland en Tourist Info Friesland. Deze projecten zijn in 2015 ingeruild voor Merk Fryslân. De in een stichting ondergebrachte marketingorganisatie moet met miljoenen van de provincie Fryslân, zowel toeristen als bedrijven binnenhalen.
Een ieder zou denken dat de twee marketingorganisaties elkaar uiteindelijk zouden vinden in de promotie en marketing van het Friese toerisme. Het tegendeel is het geval. Hendriks: ,,Bij elke stap die ik zet om Friesland op de kaart te zetten, moet ik waken voor een boobytrap, tot op Boot Düsseldorf aan toe.’’ Hij is het beu. ,,Het is onvoorstelbaar dat dit mogelijk is.’’
Laatst gewijzigd op 26-07-2017 om 11:41 uur