Hoe vier miljoen toeristen te verleiden
Het is nog fris, maar toeristen durven Fryslân voorzichtig te ontdekken. Dan is het toch pech dat Leeuwarden geen warm Barcelona is.
Door De RedactieMaar toch, de Friese waarden verleiden nu jaarlijks 1,4 miljoen toeristen. Ze komen vooral uit Duitsland en voornamelijk voor de Friese waddeneilanden en het Friese merengebied. En ja, ze houden van het land van wind, wolken en weiden.
Maar zoveel anderen kennen de Friese eigenschappen helemaal niet. In binnen- en buitenland is het imago van Fryslân of Friesland beperkt, zo heeft de marketingorganisatie Beleef Friesland uitgezocht. Nou ja, vooruit, er gaat een lichtje branden: watersport en Elfstedentocht
Er valt nog heel wat vooruitgang te boeken. Duidelijk is dat het dan moet gaan om meer dan alleen dat, er is meer dan water. Dat Leeuwarden is uitgekozen tot Culturele Hoofdstad van Europa in 2018, dat is een opsteker om meer Friese waarden over het voetlicht te brengen.
Bij de millenniumwisseling bracht Simmer 2000 de zaak in beweging en kwamen er heel wat Friezen om utens als toerist terug. Zelfs de wandeltocht langs de Slachte bracht vervoering, vooral ook vanwege de culturele beleving. Tienduizenden mensen voelden zich ineens betrokken.
Een jaar lang Culturele Hoofdstad, het kan Fryslân wel 4 miljoen toeristen opleveren, verwacht Jannewietske de Vries. in haar rol als gedeputeerde een van de missionarissen van het project LWD2018. ,,Wy moatte Fryslân optille, it giet om reële ekonomy.’’
Pas dan glinsteren in Fryslân de ogen. Zo’n groot project moet ook iets opleveren. Het gaat om meer dan alleen cultuur, tenslotte. Om die vier miljoen toeristen te verleiden zal Leeuwarden op Europees niveau veertig culturele evenementen en projecten organiseren rondom drie grote thema’s: duurzaamheid van cultuur en natuur, een betere balans tussen stad en platteland en meer begrip voor diversiteit en identiteit.
Er is nu een organisatie aan de slag om dit voor te bereiden. Met bijvoorbeeld een plan voor grote fonteinen in elk der Friese steden. Die vloeien en spuiten uit alle openingen, juist ja: water. Het zijn artistieke uitingen om te laten zien wat Friesland bijzonder maakt, zoals de historische binnensteden, het unieke Waddengebied, het weidse en kleurrijke platteland en de Friese eigenzinnigheid.
Maar dat wisten die vreemdelingen al. Het waterrijke karakter van Friesland is internationaal bekend. Er was niet voor niets in 2013 een campagne met als motto ‘Beleef Friesland, water en méér!’.
Vier miljoen toeristen naar Fryslân, dat is toch een verleiding. Dit is evenveel als er jaarlijks aan Duitse toeristen naar Nederland komen. Het is het dubbele van het aantal toeristen uit Groot-Brittanië. Het zijn onze toppers in de toeristenstroom. Nederland krijgt in een jaar bijna veertien miljoen internationale bezoekers.
Maar als alleen Amsterdam nu al bijna vijf miljoen gasten uit het buitenland trekt, dan moet Leeuwarden in 2018 spektakel bieden dat trekkers als het Rijksmuseum, Van Gogh en Anne Frank verre kan overtreffen. Oeps.
Laatst gewijzigd op 11-05-2015 om 00:28 uur