Deinum gespleten door verwijderen brug
Al sinds 1930 genieten de Deinumer bewoners aan de noordkant van het Van Harinxmakanaal van een veilige fietsverbinding met het dorp. Plots dreigt de verbinding opgeheven te worden, dankzij het nieuwe bestemmingsplan Deinum Oost.
Door Nico HylkemaDecennia lang was er voor Deinumers een idyllisch pontje en al bijna dertig jaar een smal paadje op de brug over het Van Harinkxmakanaal. Een verbinding waar vooral schoolkinderen, ook uit Ritsumasyl, dankbaar gebruik van maken.
De bewoners van het gebied tussen het Marsumer Aldlân en de Deinumer Trekwei zijn onaangenaam verrast door de gevolgen van het bestemmingsplan. In die eerste plannen was nog sprake van de aanleg van een brug voor het fietsverkeer tussen wat ooit de Gouden Driehoek heette, Ritsumasyl en Deinum bezuiden het kanaal. Dit ter geruststelling van de ouders met jonge kinderen, die in de oude situatie hun kroost met een gerust hart alleen naar de basisschool in Deinum konden laten fietsen. Geen autoverkeer, geen te kruisen drukke wegen.
Overleg tussen gemeentebestuur Menameradiel en Dorpsbelang leverde voor het dorp Deinum mooie vooruitzichten op, zoals een haventje, een nieuw sportveld en woningbouw naast het talud aan de dorpskant van de brug. De fietsbrug verdween langzaam uit het zicht. Te duur en voor te weinig gebruikers. Bovendien zou de brug bij Ritsumasyl open blijven voor het fietsverkeer.
Voor het fietsverkeer betekent dit evenwel een omweg van zo’n vijf kilometer. Bovendien is de fietsroute niet meer autoloos en evenmin veilig voor schoolkinderen. Tot de ter inzage legging van het bestemmingsplan Deinum Oost verkeerden de betrokkenen in onzekerheid. Met hen werd niet overlegd.
Weg afgesneden
In het definitieve plan is de fietsbrug toch echt geschrapt. Zienswijzen van benadeelde Noord-Deinumers werden zonder verder overleg terzijde geschoven en het plan werd zonder wijzigingen vastgesteld door de gemeenteraad. En na meer dan tachtig jaar dreigt hen de weg naar de sociale voorzieningen, zoals de school en de supermarkt in Deinum te worden afgesneden.
Raadslid Johan Harms (Groenlinks), zelf bewoner van de onder Deinum vallende Trekwei, tekende protest aan en probeert een voorlopige voorziening aan te vragen, waardoor de brug vooralsnog niet verwijderd zou mogen worden. Beloning hiervan zou een ernstige streep door de gemeentelijke rekening zijn, want rijksgeld voor uitvoering van het plan is er slechts tot en met 2017.
Harms is niet onder de indruk van het betaalbaarheidargument. Hij wijst er fijntjes op, dat de brug bij Ritsumasyl aan een opknapbeurt van maar liefst €450 miljoen toe is, terwijl de nog betrekkelijk nieuwe brug in de N31 goedkoop kan blijven liggen voor fietsverkeer. Bovendien is de bouw van woningen naast het talud waarschijnlijk strijdig met de wet op de geurhinder gezien de ligging ten opzichte van het geitenbedrijf van de maatschap Meekma aan de Trekwei.
Haast
Voor de gemeente is er evenwel haast geboden, want in het plan is ook voorzien in een dwars door het talud te graven verbinding met de Deinumer haven. Afvoer van de brug zou ook nog eens goedkoop over het talud kunnen. Dus moet dit snel gebeuren. Harms laat het er evenwel niet bij zitten en krijgt hierbij steun van bewoners van de Trekwei, die bezwaar hebben aangetekend tegen het bestemmingsplan.
Bezwaren die volgens de gemeente doorgestuurd moeten worden naar de Raad van State. Harms waagt dit te betwijfelen omdat hier gebruik gemaakt wordt van de zogeheten crisis- en herstelwet ter versnelling van dit soort procedures. Volgens hem valt de verwijdering van de brug hier niet onder. Het bestemmingsplan Deinum Oost valt niet onder de aangewezen projecten in die wet en er is evenmin een Algemene Maatregel van Bestuur aangevraagd.
School
Volgens het raadslid heeft het gemeentebestuur willens en wetens de bezwaren van de betrokken Deinumers ter zijde geschoven. Dit kan ernstige gevolgen voor die bewoners hebben, niet in het minst op economisch vlak. Ouders met jonge kinderen zullen zich niet graag vestigen in een gebied zonder school op redelijke afstand. Dit geldt te meer waar de Marsumer basisschool als alternatief niet zeker is van het voortbestaan.
Bovendien betekent de nieuwe situatie dat voor elk ritje naar Deinum met de auto tien kilometer omgereden moet worden. Over de dure pas geopende parallelweg langs de Haak voor alleen landbouwverkeer mogen de auto’s niet, dus moeten ze via Leeuwarden naar Deinum.
Het verzorgingsgebied van de supermarkt in Deinum wordt eveneens ernstig ingekrompen. De benadeelde Deinumers zullen nu hun dagelijkse boodschappen noodgedwongen in Leeuwarden of Dronrijp moeten doen. Hetgeen ook geldt voor de bewoners van Ritsumasyl en zelfs Marsum, nu de korte fietsroute langs de Trekwei afgesloten wordt.
Menameradiel maakt zich vooralsnog geen zorgen. De raad heeft het bestemmingsplan vastgesteld en als Harms er niet in slaagt een voorlopige voorziening voor elkaar te krijgen, zal de brug snel verdwijnen. Zeker is het evenwel nog niet. De brug kan nog wel eens een hoofdpijndossier worden.
Laatst gewijzigd op 17-06-2015 om 13:39 uur