Gekke sleepwet plaagt pleziervaart; controle gestopt
Een paarse krokodil in de watersport. Wie een surfplank achter zijn bootje voortsleept, moet volgens de wet een keuringsbewijs op zak hebben. Het Watersportverbond trekt aan de bel.
Door De RedactieDe wet is een gedrocht. Zo erg zelfs dat ie onuitvoerbaar is. Het is Nederland weer op zijn smalst: een wet die ook moet gelden voor de 200.000 pleziervaartuigen die ons water rijk is, maar waar de bedenkers van de wet amper hebben nagedacht over de consequenties.
Een plezierbootje dat op de Snitsermar een ander bootje trekt, moet bijvoorbeeld bolders hebben en een zwaar motorvermogen. En nog een handvol andere zaken. De praktijk is dat rond het Starteiland allemaal bootjes worden getrokken, maar dat is tegen alle regels. ,,Dit is een heel rare wet'', zegt Hylke Steensma van het Watersportverbond.
De wet is al jaren van kracht, maar bij het Watersportverbond ging het alarm af nu is aangekondigd dat in 2016 op handhaving van de wet zal worden gecontroleerd. Dat betekent bij overtreding een fikse boete van enkele honderden euro's.
Zelfs op de Haagse burelen van het ministerie erkennen ze nu dat de zaak ontspoord is. ,,Ook daar ziet men nu dat het niet de bedoeling was om de hele vloot van plezierboten hieronder te laten vallen'', merkt Steensma op. Maar ja, er ligt een wet. Onbedoeld zadelt de rijksoverheid veel bootjesbezitters op met een verplicht certificaat. Het is een onwerkbare nieuwe regel, waarschuwt het Watersportverbond.
Scheepsattest
De kwestie draait om de plicht tot het hebben van een Certificaat van Onderzoek. Dat is een soort scheepsattest. Alle kapiteins van sleep- en duwboten moeten dit keuringsbewijs op zak hebben. Het is geen kleinigheid, want er gelden zware eisen. Het gaat hier in de praktijk vooral om professionele sleep- en duwboten in havens en rivieren en op grotere wateren. Nimmer is gedacht aan de plezierboten op bijvoorbeeld de Friese meren.
De adder zit in de definitie. Want wanneer is een boot een sleepboot? ,,Dan denk je al snel aan beroepsvaart, maar daar gaat het mis’’, zegt Hylke Steensma van het Watersportverbond. Volgens Artikel 1 van het gewraakte Binnenvaartbesluit is elk schip dat iets sleept een sleepboot. Hoe klein ook en wát ook. Het kan een tanker zijn richting Pernis. Maar ook een surfplank. Of het rubberbootje van de kinderen.
Politiek
Het Watersportverbond heeft de scheepsbel geluid. Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de eerste plaats, maar ook bij de politieke partijen. De PvdA (Lutz Jacobi) en de VVD (Betty de Boer) hebben al vragen klaar. Het verbond wijst op de grote aantallen bootjes op het Nederlandse water; 200.000 recreatievaartuigen in het water, 200.000 op de wal. Grofweg 80 procent daarvan betreft kajuitboten en platbodems, de overige 20 procent zijn open zeilbootjes, motorbootjes, kleine visboten, kano’s en roeiboten. En die kunnen allemaal worden voortgesleept.
In een brief aan de minister noemt het Watersportverbond legio voorbeelden waarbij de nieuwe regel knelt. Neem dat pleziervaartuig dat een wedstrijdzeilbootje naar de wedstrijd sleept. Of dat jacht dat een bijboot mee heeft om boodschappen aan de wal te doen of de hond uit te laten. Zeilscholen die zwaardbootjes van en naar het open water slepen, voor de zeilles. Het zijn stuk voor stuk sleepboten, volgens Artikel 1 van het Besluit.
Krom
Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport zien ze het kromme van de wet- en regelgeving ook. Er is besloten om in 2016 geen controle uit te voeren als er sprake is van recreatief gebruik. Ook als de boot langer is dan 20 meter. Zelfs de eigenaar van een oude sleepboot die geen certificaat bezit, kan gerust een jol of een sloep op sleeptouw nemen.
Maar dan nog is er die rare wet. Er moet worden gesleuteld aan Artikel 1 van die Binnenvaartwet, waarin de regel staat dat bij slepen altijd sprake is van bedrijfsmatig varen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu erkent dit ook bij het Watersportverbond en de Stichting Motorsleepboot en de Federatie Varend Erfgoed. Maar de wet veranderen ligt weer complex.
Gelukkig is er hulp uit Brussel. De nieuwe Europese Richtlijn dwingt de Binnenvaartwet aan te passen. Hierin ligt de mogelijkheid ,,om de weeffout in de wet te repareren''. Tot die tijd is er voor pleziervaarders altijd nog een maas in de wet. Want duwen en trekken mag niet, maar langszij mag weer wel. Steensma: ,,Dit is toch gek.''
Laatst gewijzigd op 08-06-2016 om 11:38 uur